Het managen van een verandering gericht op de lange termijn is natuurlijk anders dan het managen van een organisatie in crisis. Of toch niet?
Prof. dr. J. Boonstra, hoogleraar Organisatieverandering aan de Universiteit van Amsterdam en professor Organization Dynamics, schreef in 2011 het artikel ‘Leiderschap in crisis – Op zoek naar nieuwe wegen’. Ondanks dat het artikel geschreven is in een andere tijd en de aanleiding een andere crisis is, biedt het ook nu inspiratie voor hoe u zelf in coronatijd als leider uw organisatie of afdeling voor kunt gaan.
Samenvatting
Boonstra stelt in zijn artikel dat crisismanagement uit twee fasen bestaat:
De eerste fase vraagt om rust en orde te brengen in de chaos en mensen zo veel mogelijk zekerheid te bieden. Leiders worden geacht daadkrachtig te handelen (top-down) en te zorgen voor korte termijnoplossingen. Dit resulteert in een nieuwe stabiliteit en een beperkte capaciteit tot veranderen. Hiermee is deze aanpak echter niet adequaat voor de tweede fase van crisismanagement.
In deze fase draait het om aanpakken van de onderliggende oorzaken van de crisis en om het accepteren en hanteren van de nieuwe realiteit. Het begint met het tonen van begrip voor onzekerheden, het waarderen van de aanwezige kracht in de organisatie en het geven van richting en ruimte. De kunst is om het bestaande te waarderen en te verbeteren en geleidelijk een nieuwe toekomst te bouwen door te improviseren en te experimenteren. Het fundament hiervoor is transformationeel leiderschap en een interactieve verander aanpak. Lees verder en laat u inspireren!