Interview

Guido Tusek: “Zolang je maar fouten maakt”

“Buiten kaders durven denken is de grootste uitdaging bij elke verandering. Ze lijkt eenvoudig, maar feit is dat de meeste organisaties hun medewerkers trainen om binnen de kaders te kleuren. ‘Excellente uitvoering’ noemt men dit, ofwel: doe wat je al deed, en voorkom zo fouten. Daar zit nu net het probleem… Als je blijft doen wat je al deed, verandert er niets.

Ik heb heel wat veranderingstrajecten meegemaakt en gemanaged. Nooit was ik er echt naar op zoek. Ik heb altijd gewerkt voor grotere bedrijven, vaak op het gebied van sales en business development. Steevast met een opdracht. Die luidde dan: het moet anders.

Buiten de lijntjes

Organisaties denken vaak vanuit kaders. Die zijn gebaseerd op successen uit het verleden. En daar schuurt het. Iedereen weet immers dat het verleden geen garantie biedt voor de toekomst. Dit geldt ook voor business development. Blijf je doen wat je deed, dan verlies je uiteindelijk. In een veranderingstraject zoek ik daarom allereerst naar medewerkers die gedreven zijn om buiten de lijntjes te kleuren: dit zijn de verborgen rebellen. Ze zijn mijn versnellers. Door hun snelheid, het denken in mogelijkheden en vooral door hun lef, ontwikkelen zij business die we eerder niet zagen of niet aandurfden.

Goed overweg met groei

Mijn team bestaat voor 20 procent uit medewerkers die bewust of onbewust grenzen opzoeken. Ze scoren nieuwe deals, verkennen markten en creëren oplossingen die de organisatie in chaos lijken te brengen. Ongeorganiseerde groei lijkt het. Maar heus: niets is minder waar. De organisatie kan hiermee prima overweg. Ze was alleen vergeten dat ze ook deze kwaliteiten in zich had. Immers: het succes uit het verleden is ook ergens begonnen.

Fouten bespreekbaar maken

Door medewerkers meer ruimte te geven ervaren zij meer verantwoordelijkheid. Door kaders bespreekbaar te maken, bied je hen initiatief. Door kansen en fouten bespreekbaar te maken schep je vertrouwen en leren ze samenwerken. Zó werken leidt ertoe dat medewerkers verandering omarmen. Ze zien kansen en durven deze te benutten. Dus: durf fouten te maken! Het is de ideale manier om de grenzen van kaders te verkennen, te testen en uiteindelijk te verleggen. En ja, dat gaat soms mis. Gelukkig wel! Fouten maken hoort erbij. Het geeft het leven extra kleur.”

curriculum vitae

Top skills: sales management, account management, customer services, team building, coaching, strategy building.

2015 – 2019 Commercial Director bij Initial Netherlands

2013 – 2014 General Manager Business Market bij KPN

2011– 2013 General Manager Consumer Indirect Sales & SOHO/SME Sales bij Vodafone

2008 – 2011 Head of indirect sales bij Vodafone

Menu