Naast het invullen van structurele managementposities is interim management onze andere expertise. Deze dienstverlening is de afgelopen jaren binnen onze praktijk sterk gegroeid. Momenteel bestaat onze opdrachtenportefeuille voor meer dan 40% uit interim opdrachten op zeer uiteenlopende vlakken en in vrijwel alle disciplines. Het gaat hierbij zowel om opdrachten waarbij specifieke externe deskundigheid en ervaring noodzakelijk zijn, als om vraagstukken waarvoor tijdelijke, stevige managementervaring vereist is. Met een objectieve en brede blik benaderen wij de uitdaging waarvoor onze opdrachtgever staat.
Graag laten we jullie kennismaken met een van “onze” interim-managers die via Equipe bij een van onze opdrachtgevers is gestart of recent een opdracht heeft voltooid. Deze keer is het de beurt aan Joàn Harms, die een opdracht via Equipe heeft afgerond bij een familie-maakbedrijf in de regio Eindhoven en meer vertelt over zijn aanpak als interim-manager.
Hoe lang ben je al interim manager en waarom heb je voor deze professie gekozen?
“Op mijn 43e keek ik terug op een ruime internationale carrière, waaronder zes jaar als expat in het Verenigd Koninkrijk, en stelde mezelf toen de vraag wat ik de komende tijd wilde doen. Ik besloot mezelf als zelfstandig commercieel managementspecialist in de markt te zetten, omdat ik dacht inmiddels voldoende kennis en ervaring te hebben opgebouwd die door MKB-bedrijven als toegevoegde waarde gezien zou worden. Dertien jaar later mag ik gelukkig concluderen dat die gedachte juist bleek te zijn :-)”
Kun je ons wat meer vertellen over je opdracht die je hebt afgerond? Wat was de reden en welke doelstellingen waren aan jouw opdracht gekoppeld?
“De laatste opdracht was tweeledig: Manager Sales a.i. en kwartiermaker van de nieuwe Inside Sales-organisatie bij een familie-maakbedrijf in de (Brainport) regio Eindhoven. Het bedrijf heeft in ruim 60 jaar een prominente rol opgebouwd in een internationale nichemarkt en had in toenemende mate de behoefte om meer ‘outside-in’ te denken en werken. De kern van de opdracht was om de salesorganisatie in 18 maanden tijd proactief en klantgerichter te laten opereren, salescompetenties te ontwikkelen en de salesorganisatie van meer structuur en ritme te voorzien.”
Hoe ben je omgegaan met eventuele obstakels of tegenslagen tijdens je opdracht?
“Alles begint met een plan en een duidelijke “why” als basis voor verandering (liever: verbetering). Dat helpt om de koers te houden. (Interim) management heeft in mijn visie veel weg van varen/zeilen: koers uitzetten en omgaan met veranderende (weers)omstandigheden en (onder)stroming. Het gaat erom hoe je daar als stuurman mee omgaat. Op tijd zaken met relevante stakeholders bespreekbaar maken en blijven communiceren (vragen én doorvragen) zijn daarbij voor mij essentieel. Dit heb ik dan ook doorlopend tijdens deze opdracht gedaan.”
Welke Leiderschapsstijl heb je gebruikt om teamleden te motiveren en te inspireren?
“Over managementstijlen zijn boeken volgeschreven. Ik probeer het voor mezelf simpel te houden: medewerkers zijn in mijn ogen de grootste asset van een organisatie. Oprechte aandacht en interesse in mensen zijn daarom het belangrijkst. Als manager (liever: leider) zoek ik verbinding met mensen; zonder verbinding geen magie. Iedereen is anders (gelukkig), dus ik hanteer een individuele benadering die uiteraard aansluit bij de collectieve ambitie en doelstellingen.”
Wat zijn volgens belangrijke trends of ontwikkelingen in de sector waarin jij werkzaam bent waar managers rekening mee moeten houden?
“Ik werk en ben werkzaam geweest in diverse sectoren. Daarom is mijn advies, dat niet sectorspecifiek is, zoals hierboven al genoemd: medewerkers zijn de grootste asset van elke organisatie, gezien de huidige arbeidsmarkt nu meer dan ooit. Investeer in en verbind met je collega’s en teamleden en wees nieuwsgierig naar wat hen drijft. Wel oprecht natuurlijk ;-). Houd het zo simpel mogelijk en blijf met de medewerker in gesprek over hun willen, kunnen en passen, want wat gisteren gold, geldt misschien vandaag of morgen niet meer.”
Welke lessen heb je geleerd tijdens deze opdracht die je zou willen delen met anderen die een vergelijkbare rol ambiëren?
“Niet per se een les uit deze specifieke opdracht, maar in het algemeen: wees altijd jezelf en wees transparant over wat je doet. Focus op de kwaliteit en voortgang van het proces om tot het gewenste resultaat te komen, dat geeft de grootste kans op succes. Zorg ervoor dat alle relevante stakeholders echt betrokken zijn bij wat je voor hen gaat doen. Last but not least: creëer verbinding, wees nieuwsgierig en vraag door om tot de kern van een onderwerp of uitdaging te komen. Dat is het vertrekpunt naar verbetering.”
Wat doe je nog meer naast je interim opdrachten?
“Change-opdrachten zijn intensief en vragen dat ik als change manager, zeker in het begin, veel meer persoonlijke energie geef voordat er zichtbare energie terugkomt. Ik zorg ervoor dat ik in mijn privéleven dingen doe die mij energie geven. Dat kunnen verschillende activiteiten zijn, zoals muziek maken en golfen.”
Interim Management via Equipe
Als het morgen moet
Er kan altijd een situatie ontstaan waarin een acute invulling van een positie noodzakelijk is. Naast onze deskundigheid is dus ook snelheid belangrijk. Equipe ondersteunt organisaties met een dringende vraag naar capaciteit op management- en directieniveau. Doordat wij beschikken over een groot actief netwerk van ervaren interim managers kunnen wij binnen zeer korte tijd (vaak enkele uren of dagen) uw organisatie voorzien van de juiste interim manager. Wij garanderen een perfecte match op het gebied van ervaring, expertise en persoonlijkheid, dankzij onze werkwijze en persoonlijke begeleiding door onze ervaren consultants. Kortom, wij bieden de beste échte leiders die snel beschikbaar zijn, omdat het morgen nodig kan zijn.
Als het anders moet
Een organisatie in beweging krijgt vaak te maken met behoefte voor externe ondersteuning in een bepaald veranderingsproces. Dit vraagt om ervaring en een frisse kijk op zaken. Een objectieve buitenstaander die vanaf het heden kijkt in plaats van het verleden, en die de situatie neutraal analyseert en beoordeelt. Iemand die het vertrouwen van medewerkers en teams kan opbouwen en een verandering kan borgen. Kortom, de basis van elke verandering.
Onze interim managers begeleiden uw project, afdeling of organisatie van de huidige situatie (IST) naar de gewenste situatie (SOLL). Niet alleen de verandering staat centraal, maar ook de borging is minstens zo belangrijk. Onze interim managers zijn allemaal op senior niveau inhoudelijk deskundig in het specifieke vakgebied en opgeleid in het toepassen van verschillende verandermanagementtechnieken.
Onze interim managers zijn échte leiders die organisaties écht verder helpen, succesvol maken én houden. Zij brengen beweging in organisaties.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de interim management dienstverlening van Equipe? Wij nemen graag tijd voor een oriënterend gesprek. Bel ons op 043 – 3299955 of mail ons via info@equipe-bv.nl