Interview

Interim manager aan het woord: Jessie Vroom

Naast het invullen van structurele managementposities is interim management onze andere expertise. Deze dienstverlening is de afgelopen jaren binnen onze praktijk sterk gegroeid. Momenteel bestaat onze opdrachtenportefeuille voor meer dan 40% uit consultancy- en senior interim opdrachten op zeer uiteenlopend vlak en in vrijwel alle disciplines. Het gaat hierbij zowel om opdrachten waar externe specifieke deskundigheid en ervaring noodzakelijk is als om vraagstukken waarvoor op tijdelijke basis stevige managementervaring vereist is.

Graag laten we jullie kennismaken met een van ‘onze’ interim-managers die via Equipe bij een van onze opdrachtgevers is gestart of recent een opdracht heeft voltooid. Deze keer is het de beurt aan Jessie Vroom die onlangs een opdracht heeft afgerond bij Stichting Pergamijn en door haar wezenlijke bijdrage wederom voor een geheel andere opdracht door Pergamijn via Equipe is ingehuurd.

Pergamijn is een stichting die het leven van cliënten met een verstandelijke beperking zo volwaardig mogelijk maakt. Bij Pergamijn werken circa 1.200 zorgprofessionals en 600 vrijwilligers.

Hoe lang ben je al interim manager en waarom heb je voor deze professie gekozen

“Inmiddels werk ik al ruim 30 jaar in de gezondheidszorg, waarvan de laatste 15 jaar als interim manager. Ik ben altijd wel een ‘draaikont’ geweest in mijn carrière. Telkens kwam ik weer op een punt dat ik me afvroeg of ik mijn houdbaarheid niet bereikt had binnen de organisatie waar ik werkte. Tijdens mijn laatste vaste baan kwam ik in contact met een interim adviseur. Ik had nog nooit stilgestaan bij de mogelijkheden van interim werk, maar zag dat ik op die manier juist profijt kon hebben van mijn onrust. Daarnaast leek het me geweldig om steeds al die nieuwe organisaties van binnen te mogen bekijken. Samen met deze interim adviseur ben ik een adviesbureau begonnen, waardoor ik op die manier als groen erwtje het interim werk kon ontdekken. Sindsdien werk ik (inmiddels solistisch) met veel plezier als interim manager in alle sectoren, aan hele diverse opdrachten. Veranderen blijft wel de rode draad in iedere opdracht.”

Kun je ons wat meer vertellen over je opdracht die je hebt afgerond? Wat was de reden en welke doelstellingen waren aan jouw opdracht gekoppeld?

“Tijdens mijn rol als manager bij Pergamijn onderging de organisatie een organisatiestructuur wijziging, met onder andere cultuurverandering in leiderschap. Voorheen had Pergamijn 30 teamleiders, deze rol is in de nieuwe organisatie komen te vervallen. Er zijn nu 15 teammanagers aangesteld met een grotere span of control (60-70 medewerkers) en met meer focus op de bedrijfsvoerende component.

Er zijn sollicitatierondes gehouden voor de openstaande posities van teammanager. Gedurende deze tijd zijn er ook drie interim managers aangesteld om de operatie te leiden en om de nieuwe teamleiders te begeleiden en coachen naar een volwaardige rol als teammanager, totdat de positie permanent wordt ingevuld. In mijn rol stond dus naast de dagdagelijkse aansturing van een regio ook de begeleiding en coaching van Teammanagers in hun nieuwe rol als gevolg van de veranderende organisatiestructuur en -cultuur centraal.

Als interim manager organiseerde ik de werkzaamheden in mijn regio en zorgde dat ik voor iedereen dichtbij en aanspreekbaar was. Hard op de inhoud, zacht op de relatie was daarbij het uitgangspunt. Ik legde de onderstromen bloot en analyseerde de informele organisatie en bouwde aan een duurzame opbouw van de teams. De grootste uitdaging was om focus te houden op de veranderende organisatiestructuur en cultuurverandering en me niet door druk op ‘de dagelijkse gang van zaken’ te laten afleiden. Ik geniet ervan dat je door je ruime ervaring, ook met dit soort veranderingen, een meerwaarde kan zijn voor de organisatie. Dit omdat je weet welke effecten en uitdagingen deze processen teweeg kunnen brengen en daarmee de organisatie kan ondersteunen en richting kan geven, maar ook (kritisch) kan meekijken, denken en beslissen over de koers.”

Hoe ben je omgegaan met eventuele obstakels of tegenslagen tijdens je opdracht?

“Bij tegenslagen of obstakels, die je eigenlijk altijd tegenkomt, en dat maakt het werk zo leuk wat mij betreft, ga ik in gesprek. Het klinkt zo eenvoudig en misschien wel te makkelijk, maar voor mij is dat de enige weg. Soms is het even zoeken welke persoon en wanneer. Maar ook dat hoort bij de start van de opdracht om goed te observeren en analyseren hoe het organisatiesysteem werkt en wie wat doet, maar nog belangrijker wie bepaalt. Persoonlijk vind ik dat een van de leukste fases van de opdracht.”

Welke managementstijl heb je gebruikt om teamleden te motiveren en te inspireren?

“Bij aanpak richting teams en teamleden, ben ik ervan overtuigd dat er niet één juiste manier is om toe te passen. In elke situatie en bij elke persoon waaraan ik leiding geef stem ik mijn manier van leidinggeven af. Ook wel situationeel leiderschap genoemd en dat varieert van sturende leiding bij nieuwe medewerkers tot bijvoorbeeld begeleidend leiderschap bij gemotiveerde medewerkers die een groei doormaken. Mijn overtuiging is dat ik een organisatie het beste kan helpen door mezelf overbodig te maken, en binnen de tijd van mijn opdracht de juiste mensen kan aanzetten tot bewegen en verbinden op een wijze die past bij de organisatie. Mijn opdracht is het meest succesvol als ze niet eens doorhebben dat ik weg ben, maar wel zien dat ze vooruit gaan. Dat dan wel.”

Wat zijn volgens belangrijke trends of ontwikkelingen in de zorgsector waar managers rekening mee moeten houden?

“Veranderingen die al jaren aan de gang zijn: krapte op de arbeidsmarkt, toenemende druk op de werkvloer, hoog verzuim, en een veranderende personeelssamenstelling. Dat vraagt om een hernieuwde visie op personeelsbeleid. Ook als gevolg van deze uitdagingen moet de zorg veranderen, anders krijgen we het niet goed meer georganiseerd voor degene die het echt nodig hebben. Zorg op maat en liefst niet ten koste van de kwaliteit. ‘Meer met minder wordt ook wel geroepen’. Het is door deze toenemende druk op de werkvloer dan ook een grotere uitdaging om mensen mee te nemen in deze veranderingen en een positieve werksfeer te creëren en behouden.”

Welke lessen heb je geleerd tijdens deze opdracht die je zou willen delen met anderen die een vergelijkbare rol ambiëren?

“Iedere opdracht leer ik weer nieuwe dingen over mezelf maar ook over organisaties. En het mooie is dat je bij een volgende opdracht al deze bevindingen weer kan meenemen en toepassen. En dat maakt je interim werk zo relevant, want daar waar een organisatie net begint aan een stap die jij ervoor al gezet hebt bij een andere organisatie, zorgt dat ze deze, met jouw hulp, sneller en efficiënter kunnen zetten. Maar niet te lang, want ook in het interim werk heb je een houdbaarheidsdatum.”

Wat doe je nog meer naast je interim opdrachten?

“Ook na 15 jaar ‘interimmen’ heb ik weleens het gevoel dat ik alle bewegingen al een keer gezien heb, dat heeft me doen besluiten om vijf jaar geleden naast mijn interim werk een reisorganisatie op te zetten voor wandelreizen in Marokko. Ik begeleid wandelreizen door Marokko samen met een team lokale gidsen. Steeds weer een nieuwe tocht, met obstakels en uitdagingen, met een groep nieuwe mensen die ik nog niet ken, net interim werk. Geweldige combinatie!”

Interim Management via Equipe

Als het morgen moet
Er kan altijd een situatie ontstaan dat er een noodzaak is aan acute invulling van een  positie. Naast onze deskundigheid is dus snelheid belangrijk. Equipe ondersteunt organisaties met een dringende vraag naar capaciteit op management- en directieniveau. Doordat wij beschikken over een groot actief netwerk van ervaren interim managers zijn wij in staat om binnen een zeer kort tijdsbestek (vaak enkele uren of dagen) uw organisatie te voorzien van de juiste interim manager. Wij garanderen een perfecte match op het gebied van ervaring, expertise en op persoonlijk vlak door onze werkwijze én onze persoonlijke begeleiding van onze ervaren consultants. Kortom ook de beste échte leiders die snel beschikbaar zijn omdat het morgen nodig kan zijn.

Als het anders moet
Een organisatie in beweging krijgt vaak te maken met een behoefte voor externe ondersteuning in een bepaald veranderingsproces. Een behoefte aan ervaring en een nieuwe frisse kijk op zaken. Een objectieve buitenstaander die vanaf het nu kijkt in plaats van het verleden. Iemand die neutraal de situatie analyseert en beoordeelt. Iemand die het vertrouwen van medewerkers en teams kan opbouwen en een verandering kan borgen. Kortom de basis van elke verandering. Onze interim managers begeleiden uw project, afdeling of organisatie van de huidige situatie (IST) naar de gewenste situatie (SOLL). Niet alleen de verandering staat centraal maar de borging is minimaal zo belangrijk. Niet voor niets zijn onze interim managers allemaal op senior niveau inhoudelijk deskundig in het specifieke vakgebied en zijn opgeleid in de toepassing van verschillende verandermanagement technieken.

Onze interim managers zijn échte leiders die organisaties écht verder helpen, succesvol maken én houden. Zij brengen beweging in organisaties.

Meer weten?
Wilt u meer weten over de interim management dienstverlening van Equipe? Wij nemen graag tijd voor een oriënterend gesprek. Bel ons op 043 – 3299955 of mail ons via info@equipe-bv.nl

 

Menu